Translate

dijous, 9 de juny del 2016

TEMA 4. EL SECTOR DE SERVEIS: COMERÇ I TRANSPORT

UNITAT 4. EL SECTOR DE SERVEIS: COMERÇ I TRANSPORT


ÍNDEX:


4.1. EL PES DEL SECTOR TERCIARI AL MÓN
4.2. EL COMERÇ: FACTORS I TIPOLOGIA
4.3. ELS TRANSPORTS
4.4. L’IMPACTE MEDIAMBIENTAL DEL COMERÇ I DEL TRANSPORT
4.5. EL COMERÇ I EL TRANSPORT A LA UNIÓ EUROPEA
4.6. EL COMERÇ I EL TRANSPORT A ESPANYA I A CATALUNYA

4.1. El pes del sector terciari al món
   4.1.1. La importància dels serveis
Reben el nom de serveis les activitats que no produeixen béns materials i que estan destinades a atendre les necessitats de les persones o de les empreses.
El sector de serveis ha agafat cada vegada més importància des del segle XX, tant pel volum econòmic com per la quantitat de treballadors que ocupa.
Però la situació varia segons el grau de desenvolupament: com més desenvolupament, més importància del sector de serveis. Hi ha diferents causes:
  • L’augment del poder adquisitiu i del temps lliure.
  • Per aconseguir més competivitat.
  • L’augment dels serveis que duen a terme les administracions públiques.



 









  4.1.2. Tipus de serveis
Els serveis s’hi classifiquen en dos grups:
  • Serveis públics: Els finança l’estat els diners que recapta dels impostos.
  • Serveis privats: Els ofereixen empreses privades o persones particulars i els paguen les persones que els consumeixen.






  







4.1.3. La deslocalització dels serveis
Tradicionalment els serveis s’han localitzat a les àrees urbanes.


Els serveis més qualificats i avançats s’acostumen a localitzar en grans àrees metropolitanes i formen districtes de negocis. El desenvolupava constant de les noves tecnologies i del transport provoca canvis importants en la localització dels serveis. Els serveis que es deslocalitzen són tant serveis poc qualificats com serveis altament qualificats. Els serveis qualificats es desplacen cap a regions en desenvolupament.
Els governs dels països en vies de desenvolupament afavoreixen aquesta situació.


4.2. El comerç: factors i tipologia
      4.2.1. Els factors de l’activitat comercial
El comerç  és el conjunt d’activitats d’intercanvi de béns i serveis entre els productors i els consumidors.
Els factors que influeixen en l’activitat comercial:
  • El desenvolupament dels transports i les seves infraestructures.
  • La densitat de població.
  • El nivell adquisitiu de les persones.












    


 4.2.2. Comerç interior i comerç exterior
Hi ha dos tipus de comerç:comerç interior i exterior.
  • El comerç interior s’encarrega de les activitats que es porten a terme dins d’un estat.
En el circuit comercial intervenen dos tipus d’intermediaris comercials:
  • Els minoristes: són comerciants que venen directament al consumidor.
  • Els majoristes: són comerciants que compren grans quantitat als productors per desprès vendre-ho als minoristes.
El comerç exterior engloba les activitats comercials que s’efectuen entre països.


    4.2.3. L’organització del comerç mundial
El comerç mundial està regulat mitjançant que s’estableixen entre els països i a l’Organització Mundial del Comerç (OMC), a la qual pertanyen gairebé tots els estats del món.
Per facilitar i afavorir el comerç, molts països s’uneixen per formar blocs comercials.
  • Àrea de lliure comerç: És una zona integrada per diferents països en què el comerç dels seus béns està exempt de pagar taxes duaneres i, per tant, poden circular lliurement.
  • Unió duanera: És una àrea de lliure comerç en la qual, a més d’eliminar els aranzels entre els membres, s’estableix una política duanera comuna davant de països no membres.


4.3. Els transports
4.3.1. Què són els serveis de transport
El transport és una activitat fonamental del sector de serveis.
Perquè el transport sigui possible es necessiten dos tipus d’elements:
  • Els mitjans de transport.
  • Les infraestructures.
Els oleoductes i els gasoductes, com a conduccions tubulars que són, també es consideren infraestructures de transport.


       


      4.3.2. Les funcions dels transports
En l’actualitat, els serveis de transport compleixen tres funcions:


        4.3.3. La xarxa de transport
La xarxa de transport és el conjunt d’infraestructures creades per a la circulació dels vehicles.
Una xarxa de transport pot ser més o menys adequada per al desenvolupament econòmic. Perquè sigui eficaç ha de tenir aquests trets:
  • Ser una xarxa densa.
  • Presentar una àmplia connectivitat.
  • Disposar d’una bona accessibilitat


       4.3.4. Les grans xarxes mundials de transport
Les principals xarxes mundials de transport són les següents:
  • El transport terrestre.
  • Les rutes aèries.
  • Les rutes marítimes.













4.4. L’impacte mediambiental del comerç i del transport


El procés de globalització ha provocat que durant els darrers trenta anys el  volum del comerç internacional hagi augmentat quatre vegades més respecte del de 1980.


    4.4.1. La sostenibilitat del transport naval
Una part rellevant del total de la càrrega mundial és de productes altament contaminants:
  • primeres matèries
  • petroli
  • derivats del petroli
  • gas natural
  • combustibles


   4.4.2. L’impacte de la navegació aèria
     
La reducció dels costos dels viatges ha fet que s’incrementi notablement el tràfic de passatgers, sobretot per la demanda turística, les migracions i els viatges de negocis.


    4.4.3. El transport terrestre i els problemes mediambientals que causa


Els efectes del transport terrestre estan relacionats amb l’increment de cotxes, camions i l’extensa xarxa ferroviària, que tenen una incidència important i diversa sobre el medi:









4.5. El comerç i el transport a la Unió Europea.
La Unió Europea com a conjunt és la primera potència comercial del món, amb més del 20% de les exportacions del planeta.
  • El 71% de les exportacions dels països de la UE, es porten a terme entre els països membres.
  • Fora de la UE, les destinacions de les exportacions són els Estats Units,la Xina Suïssa, Rússia i Turquia.
  • Els productes que importa la Unió provenen sobretot de la Xina, Rússia, els Estats Units, Noruega i Suïssa.
  • Alemanya és el país líder en exportacions. La UE negocia acords comercials amb altres països, cosa que fomenta el creixement i l’ocupació per als europeus, i obre nous mercats a la resta del món.


        4.5.1. Consolidació de les relacions  Estats Units - Unió Europea


Les relacions comercials entre les dues àrees se sostenen sobre dos   puntuals:
  • La relació estreta entre grans grups industrials.
  • La integració de les seves economies. Hi ha en marxa negociacions per crear una àrea de lliure comerç.


       4.5.2. Els desafiaments principals per al transport europeu
Amb aquestes polítiques s’aconseguiria:
  • Disminuir la congestió de les vies terrestres i rutes aèries.
  • Reduir la dependència energètica, principalment del petroli.
  • Estendre i completar les infraestructures de transport a totes les àrees.
  • Reduir, els gasos amb efecte d’hivernacle a un nivell del 60% de les emissions de l’any 1990, l’any 2050.  


4.6. El comerç i el transport a Espanya i a Catalunya
    
   4.6.1. El comerç a Espanya
La meitat del volum de negoci comercial el generen tres comunitats: Madrid (22,5%), Catalunya (19,3%) i Andalusia (12,8%).


   4.6.2. Comerç interior
Del total de persones que treballen en el comerç, més de la meitat (el 64%) ho fan en el comerç minorista.


     4.6.2. El comerç exterior a Espanya
La balança exterior espanyola ha estat tradicionalment deficitària,per la gran dependència de l’exterior en productes energètics, matèries primeres i béns d’equipament.


    4.6.4. El comerç a Catalunya
L’activitat comercial sempre ha estat important en l’economia catalana, que darrerament ha experimentat una forta tercialització.


   4.6.5. El transport a Espanya


La xarxa de transport a Espanya s’ha caracteritzat per una concepció radial i perquè és un sistema desequilibrat que no ofereix la mateixa densitat en tot el territori.


   4.6.6. El transport a Catalunya.


El transport terrestre es caracteritza per una xarxa de carreteres i autopistes que connecta la frontera de França amb Barcelona i la resta de l’Estat i una malla interior en la qual destaca l’Eix Transversal, que connecta Girona,Vic, Manresa i Lleida.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada